Kant en klaar!

Voorbeelden van vacatures die je kan downloaden en wijzigen

Getting started

Documenten om meteen goed te starten!

Tips voor een goede vacature

Ga met je muis over de nummers om de tips te zien.

Tips voor een goede vacature

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1

De functietitel

Zorg voor een functietitel die duidelijk maakt wie je zoekt, zoals in deze vacature. Wees concreet en vermijd afkortingen.

2

De inleiding & identiteit

Zorg voor een goede openingszin. Stel daarna de organisatie voor en vermeld belangrijke informatie zoals: de naam, de sector, het aantal medewerkers, ligging, …. Ten slotte is het ook goed om aan te geven waar de organisatie voor staat, met andere woorden wat is de visie en missie en wat zijn de bedrijfsdoelen (is dit uitbreiden, de belangrijkste worden in de regio, …) Vertel iets over het bedrijf dat de werknemers die je zoekt zal aanspreken. Je trekt alleen talent aan als je laat zien wie je bent.

3

De reden van de vacature

Duidelijkheid geven is belangrijk, daarom raden wij aan om toe te lichten waarom je een nieuwe medewerker zoekt: door vervanging of door uitbreiding vanwege een sterke groei, …

4

De functie

  • Maak hiervoor gebruik van de functieomschrijving:
  • Welke taken zal deze medewerker uitvoeren?
  • Wat is de plaats in het organogram en wie rapporteert aan wie?
  • Met wie moet er worden samengewerkt: intern en/of extern?
  • Heeft deze persoon een leidinggevende functie?

Zoals je hierboven ziet, maakt men gebruik van een opsomming. Dit is duidelijk en houdt de vacature ook overzichtelijk. Hoe concreter je de functie omschrijft, hoe beter de kandidaat kan inschatten of de job iets voor hem/haar is. Blijf wel realistisch anders schep je verkeerde verwachtingen.

5

Professioneel & lay-out

Maak gebruik van de bestaande huisstijl, die je bij voorkeur ook gebruikt op de website en in alle andere communicatie. Door het gebruik van voldoende witregels en een juist lettertype, zorgt dit ervoor dat je de vacature gemakkelijk kan lezen in één oogopslag. Zorg er dus voor dat je alinea’s niet te lang zijn. Gebruik een heldere opbouw en tussenkoppen die de lezer uitnodigen om verder te lezen zoals ‘wie zijn wij’, ‘functieprofiel’, ‘aanbod’,…

Er moet ook een juiste balans gecreëerd worden tussen tekst en opsommingen. Gebruik foto’s waardoor de kandidaat onmiddellijk een visueel beeld heeft van jouw bedrijf. In dit voorbeeld hebben we een fotoachtergrond gebruikt, maar het is ook mogelijk om onder de vacature een foto in te voegen van jouw bedrijf of team.

6

Het profiel

Bij het beschrijven van het juiste profiel is het belangrijk om duidelijk te maken naar welke competenties je op zoek bent. Probeer deze zo concreet mogelijk te maken en vermijd containerbegrippen zoals flexibel, gedreven, … Wees duidelijk naar welk opleidingsniveau, ervaring, vaktechnische kennis, … je op zoek bent. Vermeld ten slotte ook of je al dan niet op zoek bent naar iemand met werkervaring.

7

Het aanbod

Wat is het loon? Zijn er extralegale voordelen? Hoeveel vakantiedagen worden er voorzien? Wat zijn de arbeidsvoorwaarden (ploegenwerk, weekendwerk, bepaalde of onbepaalde duur, …)? Wat is de plaats van tewerkstelling? Zijn er opleidingsmogelijkheden of doorgroeimogelijkheden? Eventueel kan je de bereikbaarheid van het bedrijf toelichten. Op die manier kan je goede kandidaten over de streep trekken om bij jou te komen solliciteren.

8

“Je” of “u”

Streef naar consistentie in woordgebruik. Beslis voor “je” of “u”, maar niet voor de combinatie van de twee. Dit is veel professioneler. Gebruik bij voorkeur “je” bij werkzoekenden.

9

Sollicitatieprocedure

Het is aangeraden om aan te geven hoe het contact verder zal verlopen of hoe je extra informatie kan inwinnen bij onduidelijkheden of vragen. Daarom is het handig deze informatie ook te vermelden op de vacature (naam, email en/of telefoonnummer). Geef daarnaast ook aan hoe en bij wie men zich kandidaat moet stellen (CV vereist of niet). Vergeet ook niet om de deadline te vermelden en de verdere selectieprocedure uit te leggen. Je kan ook de startdatum aangeven.

10

Een wervende boodschap

Geef aan dat de vacature openstaat voor iedereen en dat talent primeert boven persoonskenmerken. Weet dat bepaalde mensen vaak niet solliciteren, omdat ze er al van uitgaan dat ze toch geen kans maken. Maak dus gebruik van een wervende boodschap.

  • Enkele voorbeelden:
    Kwaliteiten zijn voor ons belangrijker dan leeftijd, geslacht, geaardheid, handicap, etnische afkomst en nationaliteit.
  • De organisatie X streeft diversiteit op de werkvloer na. Iedereen mag zich dan ook kandidaat stellen ongeacht geslacht, leeftijd, religieuze overtuiging, afkomst, geaardheid, handicap.

Tips voor een goede vacature voor jongeren

Een vacature met als doelgroep jong afgestudeerden.
Ga met je muis over de nummers om de tips te zien.

Tips voor een goede vacature voor jongeren

Een vacature met als doelgroep jong afgestudeerden.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1

De functietitel

Zorg voor een functietitel die duidelijk maakt wie je zoekt, zoals in deze vacature. Wees concreet en duidelijk. Hier zullen jongeren zich onmiddellijk door aangesproken voelen. Ook wanneer je niet op zoek bent naar een specifieke functie kan het geen kwaad een indicatie te geven wat voor medewerkers je juist zoekt.

2

De inleiding & identiteit

Zorg steeds voor een goede openingszin. Dit kan ook een vraag zijn. Vertel iets over het bedrijf dat de kandidaten die je zoekt zal aanspreken. Je trekt alleen talent aan als je laat zien wie je bent. Wanneer je focust op jongeren is het belangrijk de inleiding kort en krachtig te houden. Gebruik niet te veel tekst en focus op hetgeen wat echt noodzakelijk is om te vermelden. Ga na wat jongeren zal aanspreken binnen jouw bedrijf.

3

De reden van de vacature

Duidelijkheid geven is belangrijk, daarom raden wij aan om toe te lichten waarom je een nieuwe medewerker zoekt: door vervanging of door uitbreiding vanwege een sterke groei, … Ook voor jongeren kan dit een doorslaggevende reden zijn.

4

Het aanbod

Wat is het loon? Zijn er extralegale voordelen? Hoeveel vakantiedagen worden er voorzien? Wat zijn de arbeidsvoorwaarden (ploegenwerk, weekendwerk, bepaalde of onbepaalde duur, …)? Wat is de plaats van tewerkstelling? Zijn er opleidingsmogelijkheden of doorgroeimogelijkheden? Eventueel kan je ook de bereikbaarheid van het bedrijf toelichten. Op die manier kan je goede kandidaten over de streep trekken om bij jou te komen solliciteren. Begin je vacature met de belangrijkste info voor jongeren: het salaris, de doorgroeimogelijkheden, het aantal werkuren per week en de indeling van die uren.

5

De functie

Maak hiervoor gebruik van de functieomschrijving:

  • Welke taken zal deze medewerker uitvoeren?
  • Wat is de plaats in het organogram en wie rapporteert aan wie?
  • Met wie moet er worden samengewerkt: intern en/of extern?
  • Heeft deze persoon een leidinggevende functie?

Zoals je hierboven ziet, maakt men gebruik van een opsomming. Dit is duidelijk en houdt de vacature ook overzichtelijk. Hoe concreter je de functie omschrijft, hoe beter de kandidaat kan inschatten of de job iets voor hem/haar is. Blijf wel realistisch anders schep je verkeerde verwachtingen.

6

Professioneel & lay-out

Maak gebruik van de bestaande huisstijl, die je bij voorkeur ook gebruikt op de website en in alle andere communicatie. Door het gebruik van voldoende witregels en een juist lettertype, zorgt dit ervoor dat je de vacature gemakkelijk kan lezen in één oogopslag. Zorg er dus voor dat je alinea’s niet te lang zijn. Gebruik een heldere opbouw en tussenkoppen die de lezer uitnodigen om verder te lezen zoals ‘wie zijn wij’, ‘functieprofiel’, ‘aanbod’, … Er moet ook een juiste balans gecreëerd worden tussen tekst en opsommingen. Gebruik foto’s waardoor de kandidaat onmiddellijk een visueel beeld ziet van jouw bedrijf. Let dan ook op wanneer je op zoek bent naar jongeren om foto’s te gebruiken MET jongeren.

Zorg ervoor dat vacatures eenvoudig te scannen zijn voor jongeren. Te veel vacatures worden namelijk nog geschreven met een breed computerscherm in het achterhoofd, terwijl jongeren ze op hun smartphone lezen. Optimaliseer jouw vacature dus voor mobiel. Jongeren hebben een korte aandachtsspanne. Gebruik daarom bulletpoints en korte zinnen, zodat uw vacaturetekst eenvoudig te scannen is.

7

Het profiel

Bij het beschrijven van het juiste profiel is het belangrijk om duidelijk te maken naar welke competenties je op zoek bent. Probeer deze zo concreet mogelijk te maken en vermijd containerbegrippen zoals flexibel, gedreven, … Wees duidelijk naar welk opleidingsniveau, ervaring, vaktechnische kennis, … je op zoek bent. Het is heel belangrijk om niet te vermelden dat je op zoek bent naar iemand met werkervaring. Jongeren hebben vaak nog geen werkervaring en dit kan hen afschrikken om te solliciteren.

8

Sollicitatieprocedure

Het is zonde als je zo hard je best doet om jongeren op jouw vacature te laten klikken als vervolgens het sollicitatieproces nog op ouderen is ingericht. Maak dus geen lang formulier waarin ze hun eerdere werkervaring moeten opsommen, al hun adresgegevens moeten achterlaten en vervolgens ook nog een motivatie van 300 woorden moeten schrijven. Die informatie krijgt je later in het proces wel. Je schrikt er in het begin alleen maar mensen mee af. Zorg ervoor dat het reageren op de vacature heel erg makkelijk is, zodat zo veel mogelijk jongeren solliciteren, om vervolgens uit die grote groep te kunnen filteren. Dit kan gemakkelijk zijn door 1 klik op een button.

9

“Je” of “u”

Streef naar consistentie in woordgebruik. Beslis voor “je” of “u”, maar niet voor de combinatie van de twee. Dit is veel professioneler. Gebruik bij voorkeur “je” bij werkzoekenden.

10

Een wervende boodschap

Geef aan dat de vacature openstaat voor iedereen en dat talent primeert boven persoonskenmerken. Weet dat bepaalde mensen vaak niet solliciteren, omdat ze er al van uitgaan dat ze toch geen kans maken. Maak dus gebruik van een wervende boodschap.

  • Enkele voorbeelden:
    Kwaliteiten zijn voor ons belangrijker dan leeftijd, geslacht, geaardheid, handicap, etnische afkomst en nationaliteit.
  • De organisatie X streeft diversiteit op de werkvloer na. Iedereen mag zich dan ook kandidaat stellen ongeacht geslacht, leeftijd, religieuze overtuiging, afkomst, geaardheid, handicap.

Voor de opmaak van een vacature bij een specifiek doelgroep is het belangrijk om te bedenken wie je precies zoekt en waar jouw doelgroep zich bevindt. “Hoe oud is de ideale kandidaat? Wat is zijn of haar achtergrond? Stel uzelf die vragen en ga op basis van deze antwoorden jouw vacature schrijven.

Algemene tips:

  • Zorg dat jouw vacature een duidelijk en volledig beeld geeft van de organisatie en de functie.
  • Geef eerlijke en relevante informatie (jouw eigen medewerkers moeten zich erin herkennen, want wie weet doet een potentiële kandidaat wel navraag bij één van je medewerkers).

Disclaimer positieve acties: Als bedrijf kan u gebruik maken van een positieve actie. Dit is een maatregel die erop gericht is om een achtergestelde groep ten volle te laten participeren in het arbeidsproces. Een voorbeeld is een wervingscampagne voor een specifieke groep. Hieraan zijn echter een aantal strikte voorwaarden verbonden en er moet een procedure worden gevolgd, waarbij een positief actieplan ter goedkeuring moet voorgelegd worden aan de Minister van Werk. Hier kan u alle betreffende informatie terugvinden:
https://etaamb.openjustice.be/nl/koninklijk-besluit-van-11-februari-2019_n2019200431.html
We raden aan om voor het opstellen van een positief actieplan beroep te doen op een HR expert of andere gespecialiseerde partner.

Tips voor een post op de sociale media

Op Instagram of Facebook kan je een vacature promoten

Wanted: YOU!

💥We zijn op zoek naar een gemotiveerde junior productieoperator!💥

Firma A is continu aan het groeien en is gespecialiseerd in X.
We bieden je de beste opleidingen en opportuniteiten aan om te groeien. Je komt terecht in een goede werksfeer waar work-life balance in evenwicht is!

👉 Waar wacht je nog op?
Bekijk via onderstaande button de gehele vacature en waag je kans!

  • Wees kort en krachtig, want jongeren scannen onmiddellijk de post.
  • Maak gebruik van beelden, nog beter is een video met jouw boodschap of waarin je gelukkige werknemers aan het woord laat. Toon een blik achter de schermen, hoe ziet het bedrijf eruit? Zowel de werkplaats als de sfeer die er hangt.
  • Bij gebruik van afbeeldingen, focus op de doelgroep. Gebruik geen foto’s van ouderen wanneer je op zoek bent naar jongeren.
  • Gebruik de ‘je’ vorm en stel vragen.
  • Gebruik emoticons, dit bekrachtigd nog meer jouw boodschap, met deze schrijfstijl zijn de jongeren opgegroeid.
  • Zorg dat er dingen terugkomen die je ook op de vacature terugvindt (tekst, gegevens, afbeeldingen, …)
  • Zorg voor een opvallende titel, deze is cruciaal om de aandacht te trekken.
  • Belicht de bedrijfscultuur in je eigen huisstijl.
  • Jongeren willen graag een baan waar ze zich thuis voelen en waar een goede sfeer hangt om te kunnen presteren. Doorgroeimogelijkheden en work-life balance zijn voor jongeren ook belangrijke aspecten. Vermeld deze dus ook in je post.
  • Gedetailleerde beschrijvingen en uitleg houd je beter voor in de vacature zelf en vermeld je nog niet in de post.
  • Schrijf in spreektaal en zorg dat je niet te formeel over komt.

Hoe het NIET moet

Een voorbeeld van een slechte vacature
Ga met je muis over de nummers om de tips te zien.

Hoe het NIET moet

Een voorbeeld van een slechte vacature

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1

De functietitel

Zorg voor een functietitel die duidelijk maakt wie je zoekt, hierboven wordt aangegeven dat ze op zoek zijn naar een operator. Hier kan men dus twijfelen. Naar wat voor operator ben ik precies op zoek? Dit kan een productieoperator zijn, maar ook een procesoperator.

2

De inleiding & identiteit

Zoals we zien bij bovenstaande vacature is er geen sterke inleiding aanwezig. Terwijl een inleiding wel belangrijk is en het de lezer kan aanzetten om verder te lezen. Zorg dus voor een goede openingszin. Stel daarna de organisatie voor en vermeld belangrijke informatie zoals: de naam, de sector, het aantal medewerkers, de ligging, …. Ten slotte is het ook goed om aan te geven waar de organisatie voor staat, met andere woorden wat is de visie en missie en wat zijn de bedrijfsdoelen (is dit uitbreiden, de belangrijkste worden in de regio, …) Vertel iets over het bedrijf dat de werknemers die je zoekt zal aanspreken. Je trekt alleen talent aan als je laat zien wie je bent.

3

De reden van de vacature

Duidelijkheid geven is belangrijk. Daarom raden wij aan om toe te lichten waarom je een nieuwe medewerker zoekt: door vervanging of door uitbreiding vanwege een sterke groei, … Dit komt in deze vacature niet aan bod.

4

“Je” of “u”

Streef naar consistentie in woordgebruik. Beslis voor “je” of “u”, maar niet voor de combinatie van de twee. Dit is veel professioneler. Gebruik bij voorkeur “je” bij werkzoekenden.

5

De functie

Maak hiervoor gebruik van de functieomschrijving:

  • Welke taken zal deze medewerker uitvoeren?
  • Wat is de plaats in het organogram en wie rapporteert aan wie?
  • Met wie moet er worden samengewerkt: intern en/of extern?
  • Heeft deze persoon een leidinggevende functie?

Zoals men hierboven ziet is deze niet altijd even duidelijk en onoverzichtelijk. Som deze dus overzichtelijk op en wees duidelijk:

  • Oplossen van problemen -> wat voor problemen? -> storingen aan de machines
  • Controles uitvoeren -> wat voor controles? -> kwaliteitscontroles
  • Etc.
6

Het profiel

Bij het beschrijven van het juiste profiel is het belangrijk om duidelijk te maken naar welke competenties je op zoek bent. Probeer deze zo concreet mogelijk te maken en vermijd containerbegrippen zoals flexibel, gedreven, … Wees duidelijk naar welk opleidingsniveau, ervaring, vaktechnische kennis, … je op zoek bent. Vermeld ten slotte ook of je al dan niet op zoek bent naar iemand met werkervaring.
! Tip: Focus niet alleen op kandidaten met meer dan 5 jaar werkervaring. Denk ook aan kandidaten met minder werkervaring. Je kan hen een opleiding geven en zo sturen naar het gewenste profiel en de manier van werken binnen jouw bedrijf. Bij kandidaten met veel werkervaring hebben ze zelf al een manier van werken of methode verworven die je minder kan sturen naar wat jouw bedrijf nodig heeft.

7

Een wervende boodschap

Geef aan dat de vacature openstaat voor iedereen en dat talent primeert boven persoonskenmerken. Weet dat bepaalde mensen vaak niet solliciteren, omdat ze er al van uitgaan dat ze toch geen kans maken. Maak dus gebruik van een wervende boodschap.

  • Enkele voorbeelden:
    Kwaliteiten zijn voor ons belangrijker dan leeftijd, geslacht, geaardheid, handicap, etnische afkomst en nationaliteit.
  • De organisatie X streeft diversiteit op de werkvloer na. Iedereen mag zich dan ook kandidaat stellen ongeacht geslacht, leeftijd, religieuze overtuiging, afkomst, geaardheid, handicap.
8

Het aanbod

Wees zo concreet en duidelijk mogelijk wat het aanbod is dat de nieuw aangeworven persoon zal krijgen.
Wat is het loon? Zijn er extralegale voordelen? Hoeveel vakantiedagen worden er voorzien? Wat zijn de arbeidsvoorwaarden (ploegenwerk, weekendwerk, bepaalde of onbepaalde duur, …)? Wat is de plaats van tewerkstelling? Zijn er opleidingsmogelijkheden of doorgroeimogelijkheden? Eventueel kan je de bereikbaarheid van het bedrijf toelichten.

9

Sollicitatieprocedure

Het is aangeraden om aan te geven hoe het contact verder zal verlopen of hoe je extra informatie kan inwinnen bij onduidelijkheden of vragen. Daarom is het handig deze informatie ook te vermelden op de vacature (naam, email en/of telefoonnummer). Geef daarnaast ook aan hoe en bij wie men zich kandidaat moet stellen (CV vereist of niet). Vergeet ook niet om de deadline te vermelden en de verdere selectieprocedure uit te leggen. Je kan ook de startdatum aangeven.

10

Professioneel & lay-out

Maak gebruik van de bestaande huisstijl, die je bij voorkeur ook gebruikt op de website en in alle andere communicatie. Door het gebruik van voldoende witregels en een juist lettertype, zorgt dit ervoor dat je de vacature gemakkelijk kan lezen in één oogopslag. Zorg er dus voor dat je alinea’s niet te lang zijn. Gebruik een heldere opbouw en tussenkoppen die de lezer uitnodigen om verder te lezen zoals ‘wie zijn wij’, ‘functieprofiel’, ‘aanbod’, … Er moet ook een juiste balans gecreëerd worden tussen tekst en opsommingen. Gebruik foto’s waardoor de kandidaat onmiddellijk een visueel beeld heeft van uw bedrijf.

Voor de opmaak van een vacature zijn er een paar elementen belangrijk om een zo ruim mogelijke doelgroep aan te spreken, namelijk: de inleiding, de reden van de vacature, de functietitel, de functie, het profiel, het aanbod, de sollicitatieprocedure en tot slot een wervende boodschap. Zo zal je zien dat er bij bovenstaande vacature heel wat zaken fout liepen of niet vermeld zijn.

Algemene tips:

  • Zorg dat uw vacature een duidelijk en volledig beeld geeft van de organisatie en de functie
  • Geef eerlijke en relevante informatie (jouw eigen medewerkers moeten zich erin herkennen, want wie weet doet een potentiële kandidaat wel navraag bij één van je medewerkers).