Kant en klaar!
Voorbeelden van vacatures die je kan downloaden en wijzigen
Checklists
Niks vergeten?
Voorbeelden van vacatures die je kan downloaden en wijzigen
Niks vergeten?
Op Instagram of Facebook kan je een vacature promoten
Wanted: YOU!
💥We zijn op zoek naar een gemotiveerde junior productieoperator!💥
Firma A is continu aan het groeien en is gespecialiseerd in X.
We bieden je de beste opleidingen en opportuniteiten aan om te groeien. Je komt terecht in een goede werksfeer waar work-life balance in evenwicht is!
👉 Waar wacht je nog op?
Bekijk via onderstaande button de gehele vacature en waag je kans!
Een voorbeeld van een slechte vacature
Ga met je muis over de nummers om de tips te zien.
Een voorbeeld van een slechte vacature
De functietitel
Zorg voor een functietitel die duidelijk maakt wie je zoekt, hierboven wordt aangegeven dat ze op zoek zijn naar een operator. Hier kan men dus twijfelen. Naar wat voor operator ben ik precies op zoek? Dit kan een productieoperator zijn, maar ook een procesoperator.
De inleiding & identiteit
Zoals we zien bij bovenstaande vacature is er geen sterke inleiding aanwezig. Terwijl een inleiding wel belangrijk is en het de lezer kan aanzetten om verder te lezen. Zorg dus voor een goede openingszin. Stel daarna de organisatie voor en vermeld belangrijke informatie zoals: de naam, de sector, het aantal medewerkers, de ligging, …. Ten slotte is het ook goed om aan te geven waar de organisatie voor staat, met andere woorden wat is de visie en missie en wat zijn de bedrijfsdoelen (is dit uitbreiden, de belangrijkste worden in de regio, …) Vertel iets over het bedrijf dat de werknemers die je zoekt zal aanspreken. Je trekt alleen talent aan als je laat zien wie je bent.
De reden van de vacature
Duidelijkheid geven is belangrijk. Daarom raden wij aan om toe te lichten waarom je een nieuwe medewerker zoekt: door vervanging of door uitbreiding vanwege een sterke groei, … Dit komt in deze vacature niet aan bod.
“Je” of “u”
Streef naar consistentie in woordgebruik. Beslis voor “je” of “u”, maar niet voor de combinatie van de twee. Dit is veel professioneler. Gebruik bij voorkeur “je” bij werkzoekenden.
De functie
Maak hiervoor gebruik van de functieomschrijving:
Zoals men hierboven ziet is deze niet altijd even duidelijk en onoverzichtelijk. Som deze dus overzichtelijk op en wees duidelijk:
Het profiel
Bij het beschrijven van het juiste profiel is het belangrijk om duidelijk te maken naar welke competenties je op zoek bent. Probeer deze zo concreet mogelijk te maken en vermijd containerbegrippen zoals flexibel, gedreven, … Wees duidelijk naar welk opleidingsniveau, ervaring, vaktechnische kennis, … je op zoek bent. Vermeld ten slotte ook of je al dan niet op zoek bent naar iemand met werkervaring.
! Tip: Focus niet alleen op kandidaten met meer dan 5 jaar werkervaring. Denk ook aan kandidaten met minder werkervaring. Je kan hen een opleiding geven en zo sturen naar het gewenste profiel en de manier van werken binnen jouw bedrijf. Bij kandidaten met veel werkervaring hebben ze zelf al een manier van werken of methode verworven die je minder kan sturen naar wat jouw bedrijf nodig heeft.
Een wervende boodschap
Geef aan dat de vacature openstaat voor iedereen en dat talent primeert boven persoonskenmerken. Weet dat bepaalde mensen vaak niet solliciteren, omdat ze er al van uitgaan dat ze toch geen kans maken. Maak dus gebruik van een wervende boodschap.
Het aanbod
Wees zo concreet en duidelijk mogelijk wat het aanbod is dat de nieuw aangeworven persoon zal krijgen.
Wat is het loon? Zijn er extralegale voordelen? Hoeveel vakantiedagen worden er voorzien? Wat zijn de arbeidsvoorwaarden (ploegenwerk, weekendwerk, bepaalde of onbepaalde duur, …)? Wat is de plaats van tewerkstelling? Zijn er opleidingsmogelijkheden of doorgroeimogelijkheden? Eventueel kan je de bereikbaarheid van het bedrijf toelichten.
Sollicitatieprocedure
Het is aangeraden om aan te geven hoe het contact verder zal verlopen of hoe je extra informatie kan inwinnen bij onduidelijkheden of vragen. Daarom is het handig deze informatie ook te vermelden op de vacature (naam, email en/of telefoonnummer). Geef daarnaast ook aan hoe en bij wie men zich kandidaat moet stellen (CV vereist of niet). Vergeet ook niet om de deadline te vermelden en de verdere selectieprocedure uit te leggen. Je kan ook de startdatum aangeven.
Professioneel & lay-out
Maak gebruik van de bestaande huisstijl, die je bij voorkeur ook gebruikt op de website en in alle andere communicatie. Door het gebruik van voldoende witregels en een juist lettertype, zorgt dit ervoor dat je de vacature gemakkelijk kan lezen in één oogopslag. Zorg er dus voor dat je alinea’s niet te lang zijn. Gebruik een heldere opbouw en tussenkoppen die de lezer uitnodigen om verder te lezen zoals ‘wie zijn wij’, ‘functieprofiel’, ‘aanbod’, … Er moet ook een juiste balans gecreëerd worden tussen tekst en opsommingen. Gebruik foto’s waardoor de kandidaat onmiddellijk een visueel beeld heeft van uw bedrijf.
Voor de opmaak van een vacature zijn er een paar elementen belangrijk om een zo ruim mogelijke doelgroep aan te spreken, namelijk: de inleiding, de reden van de vacature, de functietitel, de functie, het profiel, het aanbod, de sollicitatieprocedure en tot slot een wervende boodschap. Zo zal je zien dat er bij bovenstaande vacature heel wat zaken fout liepen of niet vermeld zijn.
Algemene tips: