Samenwerken met verschillende generaties
Hoe haal je het beste uit samenwerken met verschillende generaties? Zorg voor verbinding en leer van elkaar. Laat mensen van verschillende generaties in teams samenwerken, maar biedt hierbij ook de mogelijkheid om elkaar te leren kennen en waarden te bespreken. Dat leidt tot een betere verstandhouding. Het geeft ook de mogelijkheid om van elkaar te leren.
Benut de competenties van iedere generatie
Verschillende generaties => verschillende competenties en soft skills
Waar babyboomers gestructureerd en planmatig zijn, heeft generatie Z een flexibeler aanpassingsvermogen. Het inzetten en combineren van deze verschillende skills kan goede en productieve samenwerkingen opleveren. Ze zijn een voordeel voor het bedrijf.
Pas je samenwerking aan
Heb oog voor de normen en waarden van de verschillende generaties en stel daar de samenwerking op af. Generatie Z bv. de mogelijkheid geven om thuis te werken; maar bv. 1 dag per week tot 18u op kantoor. Maar bovenal: communiceer… en laat generaties met elkaar communiceren!
Babyboomer
(1945-1964)
Kenmerken
Hardwerkend – Loyaal – Zelfverzekerd – Competitief
Communicatie
Gedetailleerd via telefoon
Vergaderen is belangrijk
Geen bericht = goed bericht
Gebreken
Ze ´weten alles al´
Moeite met nieuwe ideeën
Voorkeur communicatie kanalen
Telefonie en e-mail
Generatie X
(1965-1979)
Kenmerken
Autoritair – Zelfvoorzienend – Gezinsgericht
Communicatie
Duidelijk en bondig
Geen bla bla
Liefst via e-mail
Gebreken
Vaak afwachtend
Kunnen zich moeilijk vastleggen
Voorkeur communicatie kanalen
Telefonie en email
Facebook
Generatie Y
Millennials
(1980-1994)
Kenmerken
Digitale denkers – Veel nodig – Voelen zich entitled – Optimistisch
Communicatie
Feedback en probleemoplossing via technologie i.p.v. telefoontjes en vergaderingen
Gebreken
Wat schiet IK er mee op?
Stellen veel eisen
Kunnen slechts kort aandacht houden
Voorkeur communicatie kanalen
Email
Facebook en Whatsapp
Generatie Z
(1995-2010)
Kenmerken
Google is hun derde hersenhelft
Sterk in multitasking
Van het ene gesprek (app) naar het andere
Communicatie
Via sociale media: instagram, tiktok, snapchat,…
Gebreken
Constant met imago bezig
Imago is vaak belangrijker dan het bedrijf, de ‘zaak’
Voorkeur communicatie kanalen
Whatsapp, Instagram, Facebook
Webbased chatservices
Jobbeurzen (bv. afstudeerbeurzen voor afgestudeerden)
Hoe kunnen bedrijven omgaan met de verschillen tussen de generaties?
Nu krijgen alle werknemers nog dikwijls dezelfde behandeling. Die uniformiteit zal – en moet- evolueren naar hr-oplossingen op maat van de individuele werknemer, die inspelen op de verschillen in levensstijl en productiviteit.
De verschillende generaties hebben op dit vlak andere verwachtingen en moeten anders behandeld worden, anders zal hun engagement dalen. De manager van de toekomst zal dus niet enkel naar de winstcijfers moeten kijken, maar ook per generatie een andere hr-strategie moeten opzetten. In plaats van zelf perfect te willen zijn, zal hij zich moeten omringen met getalenteerde en geëngageerde werknemers.
Generaties op de werkvloer: nog enkele vergelijkingen
- Hoe jonger de werknemers zijn, hoe meer wijzigingen in de job (jobrotatie), nieuwe projecten en/of nieuwe uitdagingen ze willen.
- Generatie Y is het meest gericht op mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling (opleidingen, werken in het buitenland etc.) en groeimogelijkheden (carrière, loopbaan).
- Generatie Y hecht ook het meest belang aan werk in het algemeen (werk staat centraler) en hun carrière.
- Opvallend is wel dat hier tegenover staat dat generatie Y, in tegenstelling tot de andere twee generaties, minder geneigd is om hiervoor een stuk persoonlijke opofferingen te brengen. Zij hechten het meest belang aan een job van 9 tot 5, met daarbuiten voldoende tijd om andere dingen te kunnen doen.
- Generatie Y is het meest groepsgericht. Zij gaan hierbij ook verder dan enkel samenwerken in een team. Voor hen is werken ook een manier om te socialiseren, nieuwe mensen te leren kennen en vrienden te maken.
- Het idee lang bij de dezelfde organisatie te blijven, levert het meeste stress op voor generatie Y (25 procent versus 14 procent bij generatie X en 11 procent bij de babyboomers).
- Naarmate men jonger is, wil men graag duidelijkere doelstellingen van de baas.
- Een op de drie jongeren zegt stress te hebben als hij een project alleen moet beheren, tegenover 22 procent van generatie X en 22 procent van de babyboomers.
- Babyboomers zijn het meest geëngageerd in hun job en betrokken bij het bedrijf waar ze werken en bij de klant waarvoor ze werken. Dit is lager bij de jongere generaties, generatie Y scoort het laagst. Dit ligt iets anders voor maatschappelijke betrokkenheid. Hier vormt met name generatie X de negatieve uitzondering
- Babyboomers ondervinden de meeste stress bij het gebruik van nieuwe informatietechnologie (33 procent, versus 18 procent van generatie X en 16 procent van generatie Y).
- 45 procent van generatie Y heeft stress als ze zich tot hun baas moeten wenden, tegenover slechts 27 procent van de babyboomers en 26 procent van generatie X. Ook ondervindt 45 procent van generatie Y stress wanneer de baas het werk controleert, in tegenstelling tot 29 procent van de babyboomers en 30 procent van generatie X.
- 58 procent van babyboomers ergert zich enorm wanneer het bedrijf niet eerlijk is naar de eigen klanten, tegenover slechts 45 procent van generatie X en 43 procent van generatie Y.
-
Babyboomers zijn het minst geïnteresseerd in extralegale voordelen zoals een bedrijfswagen een maaltijdcheques. Van hen geeft 60 procent dit graag te willen, in tegenstelling tot 73 procent van generatie X en 77 procent van generatie Y.
Tips bij het opstellen van vacatures bij generatie Y en Z:
Kortom:
Bepaal eerst welke generatie je wil bereiken en pas je communicatie hierop toe (zie tips & tricks hierboven). Hou hiermee rekening bij je opmaak van je vacature en hoe je deze gaat lanceren.